Marathon – Teknik/udholdenhed

Maratontræningen er for dig, som gerne vil deltage i et af de mange danske eller udenlandske gadeløb som f.eks. Berlin Inline Skating Marathon i september.

Vi træner både teknik og fysisk udholdenhed. Vores fokus er at gøre dig tryg ved at køre i store felter og ligge i pack, at rykke ved dine fysiske grænser samt at forbedre din teknik. Alt sammen så du kan spare på kræfterne og stadig køre i høj fart.

For at opnå dette har vi følgende tilbud i år:

  • Fri Marathon turrul: vi opretter begivenheden på Facebook – men det er de tilmeldte der bestemmer, hvor langt/hvor hurtigt der køres.
  • Marathon teknik/udholdenhed: Vi øver teknik i 45-60 min, hvorefter vi kører af sted og får trænet vores udholdenhed og evne til at køre i pack. Det vigtige er at vi oplever, hvor forskelligt det føles afhængig af hvem der ligger forrest. Derfor er det for eksempel også vigtigt, at det ikke altid er de samme (stærke) der ligger i front og trækker.
  • Marathon turrul: Turen bliver normalt mellem 25 – 40 km. Inden afgang er det blevet afstemt om vi kører som et eller flere packs. Forventeligt ligger det hurtige pack på 28-30 km/t i snit, og det lidt langsommere omkring 25-27 km/t. Det skal helst ikke være sådan at nogen føler sig pressede ud over evne. Ej heller at det er nødvendigt at være på krog for at følge med. Men det forventes at man kan holde en hvis hastighed på turen.

Hvad kræver det?

For at deltage i træningen skal du være habil på rulleskøjter og det betyder, at du er tryg ved at køre og bremse på al slags asfalt.

Udstyr

Du kan deltage på både Inliner rulleskøjter og Side-By-Side (SBS) rulleskøjter. Du vil dog nok få det største udbytte ved at træne på Inliner rulleskøjter. Husk hjelm.

Trænere

For udendørssæsonen 2017 forsøger vi et nyt koncept.
På torsdagsholdet vil Katja og Katrine fungere som tovholdere, og have det overordnede ansvar.
Sammen med deltagerne på holdet, finder vi ud af hvad vi gerne vil sætte i fokus.

Mandag kl 18-20: Marathon turrul – udendørs i sommersæsonen med afgang fra Valbyhallen.
Torsdag kl. 18:00-20:00: Tekniktræning udendørs i sommersæsonen med afgang fra Valbyhallen.
Selve tekniktræningen kommer til at foregå ude ved Fragtvej, dvs vi bruger turen derhen fra
Valbyhallen til at få gang i skøjterne og varmet op. Efter 3 kvarter til en time med tekniktræning,
tager vi på tur.
Lørdage 11:00: Marathonrul udendørs i sommersæsonen med afgang fra Valbyhallen. Typisk 25-50
km. Det aftales på dagen af de fremmødte, som eventuelt inddeler sig i flere grupper.

Træningstid og sted

  • Mandage kl 18:00-20:00: Marathon turrul – udendørs i sommersæsonen med afgang fra Valbyhallen.
  • Torsdage kl. 18:00-20:00: Tekniktræning udendørs i sommersæsonen med afgang fra Valbyhallen. Selve tekniktræningen kommer til at foregå ude ved Fragtvej, dvs vi bruger turen derhen fra Valbyhallen til at få gang i skøjterne og varmet op. Efter 3 kvarter til en time med tekniktræning, tager vi på tur.
  • Lørdage 11:00-13:00: Marathonrul udendørs i sommersæsonen med afgang fra Valbyhallen. Typisk 25-50 km. Det aftales på dagen af de fremmødte, som eventuelt inddeler sig i flere grupper.

Jeg er ny, hvad gør jeg?

Du er altid velkommen til de forskellige træninger. De bliver slået op i vores facebookgruppe, og her kan du eventuelt skrive at du kommer. Der står også hvem der er tovholder eller træner på dagens træning. Du kan også skrive til kontaktpersonen hvis du er i tvivl om noget. Vil du være med til at bestemme indholdet af træningen, så kan du ligeledes skrive til kontaktpersonen.

Kontaktperson

Katja Rønsbo: katja@vrk.dk
Katrine Puge: katrine@vrk.dk

Vestrebro Rulleskøjteklub anbefaler, at alle der ruller på rulleskøjter anvender sikkerhedsudstyr, såsom hjelm (cykelhjelm eller skaterhjelm), albuebeskyttere, knæbeskyttere og håndledsbeskyttere. For børn under 18 år er det forældrenes ansvar, hvilket sikkerhedsudstyr der anvendes.

For de enkelte hold i VRK er der følgende krav til sikkerhedsudstyr når man træner:
  • Børne-/familietræning - hjelm påkrævet
  • Begyndertræning - hjelm påkrævet
  • Let øvet-træning - hjelm påkrævet
  • Marathon/Speedtræning - hjelm påkrævet
  • Freestyle - eget ansvar
  • Turrul - hjelm påkrævet

Indmeldelse i VRK

Vejret i København

Arkiv

Post adresse

Vesterbro Rulleskøjte Klub
c/o Steen Schjølin Larsen
Vonsildvej 7
2770 Kastrup

Email til bestyrelsen:
bestyrelsen@vrk.dk

Nyhedskategorier

VRK er medlem af