Vinterspinning – så ruller vi igen!

Skrevet af Sune Jensen

vrk-spinning

Igen i år har vi lavet en aftale med Fitnessdk Falkoner (lige ved Frederiksberg Metrostation), og lejet deres spinningssalen hver torsdag kl. 19:00 – 20:30 fra november 2014 til marts 2015. Timen er for rulleskøjtefolk – primært VRK medlemmer, men rulleskøjtefolk fra andre klubber som roller derby, rulnord, vark, Rolling Vikings m.fl. er meget velkommen!

Info om træningen

Træningsfokus:

  • Forbedring af iltoptag (kondition)
  • Rykning af syregrænse (mere udholdenhed under hårdere intensitet)
  • Styrke af lår, baller, mave og ryg.
  • Psykologisk træning (til en vis grad)
  • Fedtforbrænding

Spinning er en hård cardiotræning, hvor der vil være fokus på forbedret iltoptag, hævning af syregrænsen og generel formforbedrende træning, herunder fedtforbrænding. Der er hårdt, men man kan i noget omfang selv styre dette ved at tage mere eller mindre modstand på cyklen.

Spinning er en af de bedste indendørs cardiotræningsformer der udbydes. Hvis man er ambitiøs, kan man få meget dyrebar træning ud af det. De fleste vil skulle køre op til 5 timer før de finder ud af hvor meget modstand man egentligt skal køre med. Instruktøren vil i nogen grad hjælpe med dette. Dem der bliver bidt af spinning fortsætter ofte resten at deres træningskarriere, og det er netop fordi man kan få så meget ud af det og fordi de gode resultater kommer hurtigt.

Hvis man er dårlig til at presse sig selv, kan det være svært at få det optimale ud af denne form for træning, da man i høj grad selv skal styrer hvor meget modstand man har på. I løbet af sæsonen vil vi tage en time hvor vi kører med pulssystem sat til, så man kan se hvor meget man egentligt får ud af træningen. Hvis man er medlem af Fitnessdk, kan man også deltage i pulsspinning med Mette om tirsdagen i Valby, og lære sine træningszoner at kende på den måde.

Har du spørgsmål til træningen? – så skriv til Mette på mette@mettested.dk.

Introtime
Den første time, torsdag d. 6. november, vil delvist være en introtime, hvor indstillinger og teknik vil blive gennemgået. Herudover kører vi nogle små prøvepas, hvor man kan prøve tingene af. Der vil ikke være instruktion de kommende gange, så hvis man er helt ny, er det vigtigt at man kommer til denne intro time.

Pris og tilmelding
Det koster kr. 150,- for medlemmer af VRK og kr. 290,- for ikke medlemmer. Dette dækker hele vinteren frem til og med marts – ca. 20 gange. Man behøver ikke at være medlem af Fitnessdk for at deltage i træningen. (Har du som VRK medlem nogle point stående på din medlemskonto kan du bruge dem som betaling – kontakt Sune (sune@vrk.dk) før du tilmelder dig på SPORTI)

Tilmelding til holdet sker via SPORTI (klik her). I første omgang sælges 50 pladser.

Tid og sted
Torsdage kl. 19:00-20:30 i Fitnessdk Falkoner (Falkoner Plads 1, 2000 Frederiksberg) – lige ved Frederiksberg Metrostation.

Sko
Cykelsko med LOOK klamper (link) der kan klikkes ind i pedalerne. Har man ikke dette, kan man købe cykelsko hos en cykelhandler eller nogle gange i et større supermarked (se fx Cykelpartner.dk). Cykelsko kan også lejes hos Fitnessdk (koster vist kr. 20,- pr. gang).

Tøj
Man skal have noget stramtsiddende tøj på, særligt på benene. De fleste kører i cykeltøj, hvor der er en pude i bukserne. Dette er dog ikke nødvendigt, og jeg kører selv i almindelige løbebukser og har gjort det i mange år. Man vil med stor sandsynlighed svede ret meget, så kunststof er en fordel.

Pulsur
Det vil være en kæmpe fordel, hvis du har et pulsur der kan vise din puls som ”% af maks puls”. Hvis du har et ur, der ikke kan dette, vil jeg anbefale at du selv udregner nogle af de vigtigste pulszoner (70% af maks, 80% af maks, 85% af maks, 90% af maks). Hvis du ikke har et pulsur, vil jeg klart anbefale at du køber et (der kan vise pulsen som omtalt). Hvis man ikke har et og ikke vil investere i et, kan man dog sagtens være med alligevel.

Vand
Husk en drikkedunk til vand eller måske to. I løbet af 1½ time vil du have brug for at indtage en del væske.

Instruktører og lyd
Mette Cristine Schou Frandsen fra VRK vil være instruktør på de fleste af timerne, men kan også komme ”gæsteinstruktører” udefra. De fleste instruktører (herunder Mette), kører timerne til ret høj musik. Hvis man er lydfølsom, anbefales det at medbringe ørepropper! Man kan ikke få instruktørerne til at skrue særligt meget ned, da musikken er en del af træningen for langt de fleste.

Halifax burger
Fra tid til anden snuppet vi efter træningen en burger sammen på Halifax (den ligger i samme bygning). Den tradition prøver vi at fortsætte – det aftales udmiddelbart efter træning om der er nogle der mødes på Halifax.

Vi glæder os til at se jer!

Sandi, Mette og Sune

Det har været en uventet hård omgang at få en aftale i hus med Fitnessdk i år. Det var meningen at VRK skulle kobles på KTK allerede eksisterende hold (KTK er Københavns Triatlon Klub). Fitnessdk har imidlertid besluttet at triatlon folk udgør en konkurrence for dem, hvorfor de ikke længere må benytte Fitness.dk´s lokaler. Herefter har vi kæmpet for at finde en anden løsning og det har vi nu.

Vi har nu lejet salen på Fitnessdk Falkoner (lige ved Frederiksberg Metrostation) onsdag aften kl. 19:00-20:30. Timen er for rulleskøjtefolk – primært VRK medlemmer, men også rulleskøjtefolk fra andre klubber som roller derby, rulnord, vark, cic m.fl. er meget velkommen!

Info om træningen

Træningsfokus:

Forbedring af iltoptag (kondition)

Rykning af syregrænse (mere udholdenhed under hårdere intensitet)

Styrke af lår, baller, mave og ryg.

Psykologisk træning (til en vis grad)

Fedtforbrænding

Spinning er en hård cardiotræning, hvor der vil være fokus på forbedret iltoptag, hævning af syregrænsen og generel formforbedrende træning, herunder fedtforbrænding. Der er hårdt, men man kan i noget omfang selv styre dette ved at tage mere eller mindre modstand på cyklen.

Spinning er en af de bedste indendørs cardiotræningsformer der udbydes. Hvis man er ambitiøs, kan man få meget dyrebar træning ud af det. De fleste vil skulle køre op til 5 timer før de finder ud af hvor meget modstand man egentligt skal køre med. Instruktøren vil i nogen grad hjælpe med dette. Dem der bliver bidt af spinning fortsætter ofte resten at deres træningskarriere, og det er netop fordi man kan få så meget ud af det og fordi de gode resultater kommer hurtigt.

Hvis man er dårlig til at presse sig selv, kan det være svært at få det optimale ud af denne form for træning, da man i høj grad selv skal styrer hvor meget modstand man har på. I løbet af sæsonen vil vi tage en time hvor vi kører med pulssystem sat til, så man kan se hvor meget man egentligt får ud af træningen. Hvis man er medlem af Fitnessdk, kan man også deltage i pulsspinning med Mette om tirsdagen i Valby, og lære sine træningszoner at kende på den måde.

Introtime

Den første time, onsdag d. 6. november, vil være en introtime, hvor indstillinger og teknik vil blive grundigt gennemgået. Herudover kører vi nogle små prøvepas, hvor man kan prøve tingene af. Der vil ikke være instruktion de kommende gange, så hvis man er helt ny, er det vigtigt at man kommer til denne intro time.

Pris

Det koster kr. 200,- for medlemmer af VRK og kr. 350,- for ikke medlemmer. Dette dækker hele vinteren frem til og med marts – ca. 20 gange. Man behøver ikke at være medlem af Fitnessdk for at deltage i træningen.

Tilmelding til holdet sker via SPORTI (link). I første omgang sælges 50 pladser – heraf 25 reserveret til VRK medlemmer.

Tid og sted

Onsdage kl. 19:00-20:30 i Fitnessdk Falkoner (Falkoner Plads 1, 2000 Frederiksberg).

Sko

Cykelsko med LOOK klamper (link) der kan klikkes ind i pedalerne. Har man ikke dette, kan man købe cykelsko hos en cykelhandler eller nogle gange i et større supermarked (se fx Cykelpartner.dk). Cykelsko kan også lejes hos Fitnessdk (koster ca. kr. 30-40,- pr. gang).

Tøj

Man skal have noget stramtsiddende tøj på, særligt på benene. De fleste kører i cykeltøj, hvor der er en pude i bukserne. Dette er dog ikke nødvendigt, og jeg kører selv i almindelige løbebukser og har gjort det i mange år. Man vil med stor sandsynlighed svede ret meget, så kunststof er en fordel.

Vand

Husk en drikkedunk til vand eller måske to. I løbet af 1½ time vil du have brug for at indtage en del væske.

Instruktører og lyd

Mette Cristine Schou Frandsen fra VRK vil være instruktør på de fleste af timerne, men der vil også komme ”gæsteinstruktører” udefra. De fleste instruktører (herunder Mette), kører timerne til ret høj musik. Hvis man er lydfølsom, anbefales det at medbringe ørepropper! Man kan ikke få instruktørerne til at skrue særligt meget ned, da musikken er en del af træningen for langt de fleste.

Vi glæder os til at se jer!

Mette og Sune

Læg en besked

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

-->

Indmeldelse i VRK

Vejret i København

Arkiv

Post adresse

Vesterbro Rulleskøjte Klub
c/o Steen Schjølin Larsen
Vonsildvej 7
2770 Kastrup

Email til bestyrelsen:
bestyrelsen@vrk.dk

Nyhedskategorier

VRK er medlem af