Le Mans – en sommerdag i helvede

Skrevet af
Rolling Vikings

Rolling Vikings

Jeg erkender det, jeg stjæler med arme og ben fra Jørgen Leth, dog havde kokken på denne tur ingen datter og jeg havde ikke et job jeg kunne miste, så derfor må vi nøjes med dramatikken på banen?

Rolling Vikings som havde haft stor succes i Varberg, havde valgt at bide skeer med de største og var draget med to hold til Frankrig for at deltage i det store 24 timers Le Mans løb. Vi var fordelt med 10 på hvert hold med et mix af køn og alder, og da Rolling Vikings havde deltaget i løbet før dog uden VRK’ere, havde Tore som var overall kaptajn nogle justeringer, men samtidig også nogle forventninger… Forventninger er jo nemme at have… De er som flygtige sommerkys i varmen for derefter for at forsvinde når kæresten dukker op 2 meter høj og ond som satan selv? Sagt på end anden måde intet er gratis i livet, jeg ved det jeg bor på vesterbro og de ta’r over 500,- i timen.
Alt på nær turen derned, var perfekt, tyskerne er ved at udbygge deres vejnet og det kostede 3-4 timer mere i bilen, så man var godt stegt da man ankom om aftenen.

Næste dag – Løbsdagen
Solen skinnede og pigerne var let påklædte – faktisk var der et helt hold kvinder iført meget små skørter og stram t-shirt og man skulle være lavet af træ hvis man ikke fik lyst til at ligge i pack med dem? Mange var klædt ud og det var ikke kun husarene der fik valuta for skillingerne, der var et helt hold brandmænd fra Frankrig iført g-streng og bananskørt plus en sombrero – alt i alt havde det hele en ganske sober stemning i bedste Roskilde ånd.

Banen -
Le Mans er en stor bane med mulighed for udbyggelse, men den som man ruller på er kun ca 4,26 km dvs inderkredsen. Den består ef en del sving og så en ganske ond bakke hvor toppen krydres med den berømte DUNLOP bro. Denne forhadte bakke er ikke ”a walk in the park”, den gør nas og når man har passeret den 30 gange kan man godt have en smule lede ved synet af den. På den anden side falder den pænt og de fleste vil uden at anstrenge sig komme op på over 50 km/t. Er man ikke til fart er det ikke et løb man skal deltage i, fordi man skal presse den op så man kan får noget speed i skøjten.

Løbet –

1246756109_resized-1

Skifte på hold 2

De første 4 timer forløb fint, hold 2s taktik var skift ved hver omgang og fuld knald på. Hold 1 havde en anden taktik og til dette kan jeg kun sige SKIFT VED HVER OMGANG – dette kan ikke diskuteres jeg har været fortaler for denne taktik både ved Varberg og Le Mans og begge gange har den sejret i mere end en forstand!

Tore havde, efter en del snak med deltagerne delt dem ind i hold og kl 22 var det morgen- og eftermiddags holdets tur til at gå ned og hvile- jeg valgte dog, da jeg ikke kunne sove allerede kl 22:00, at tage nogle ture til kl 24:00 dette gav lidt længere pauser til vores første nathold hvilket gav lidt mere speed… Vi trak langsomt fra hold 1, men så tidligt i løbet betyder det ingenting vi lå som nr 130-135 mens hold1 lå 10 placeringer længere tilbage… Så skete det som ikke må ske, hold 1 lå fra 02:00-0400 alene med to mænd og kun takket være en heroisk indsats fra Duracell Jesper og Erik kom de igennem det, men det kostede og det tab fik de aldrig igen ydermere blev de svigtet af morgen holdet hvor deres kaptajn sov 3 timer over sig og andre kom også for sent… Jeg kan kun sige en ting var det sket på ”mit” hold var jeg flejnet og røget helt oppe i det røde felt, har man sagt A må man også sige B man fucker ikke sine teammates. Hold 2 stilede 2 af vores skatere til rådighed som hjælp, da hold 1 lignede et hold i opløsning. For at føje spot til skade havde hold 1 glemt chippen på en omgang noget der ikke just hjalp på moralen…

Jeg var med vilje stået op i god tid fordi jeg vidste hvor meget nathold 2 trængte til en pause og havde brug for at få gang i lemmerne… Morgenmad og lidt opvarmning tager 1,5 time lige meget hvordan man vender og drejer det… Fra morgenstunden begyndte vi at rykke og var kommet ned på plads 97. Jeg påregnede for en optimal omgang ca 45-55 min pause og så fuld skrald dette tror jeg gjaldt for de fleste fra vores hold og vores fart var derfor generelt højere end hold 1.

Afslutningen -
Holdene lå nu med ca. 50 placeringer imellem os så den indbyrdes konkurrence var ligesom overstået, men for os på Hold 2 gjaldt det om at holde sig indefor top 100… Desværre havde de andre fået blod på tanden og langsomt faldt vi i fart og placering. Nu var tiden inden til taktik. En peptalk var nødvendig og efter at havde gennemgået div. skræk scenarier hvor Dantes inferno var beskrevet som ferie paradis – var folket parate! Og nu løb folk som om det var for livet! Det er en sand fornøjelse at se folk lide for en placeringen og lide, det gjorde de? Nu lå vi nr. 97 men djævlens advokat var ikke tilfreds og det var jeg sådan set heller ikke… Den sidste chance for at myrde nogle flere franskmænd var for god en mulighed at lade passere… I samråd med vores kaptajn skulle jeg tage de sidste 2-3 omgange, og med dyb stemme og øjne som flammede af djævelskab sendte Tore mig afsted på Mission impossible –Dræb dem- udslet dem, men fremfor alt kom før dem- !!!!
Jeg skulle bare indhente 4,20 min for at få 95 pladsen. Og med heppekoret fra helvede løb jeg ud for at finde døden på Le Mans? Alt blev brændt af og de sidste 3 omgange blev kørt med en gennemsnitsfart af 29 km/t, men planen lykkedes og vi kunne nu hædre os selv med en 95 plads.

Gi' den gas!

Gi' den gas!

Og næste år er jeg klar igen… men denne gang skal det gå endnu stærkere?

Franskmænd… Frygt de onde Vikinger kommer og vi ta’r ingen fanger?

PS medmindre de har skørt, stramme t-shirts og ellers er friske?

3 Kommentarer til “Le Mans – en sommerdag i helvede”

  1. Dorthe Olsen

    Rolling Vikings har et galleri med billeder fra Le Mans her:
    http://gallery.rollingvikings.com/#1.0

    #84
  2. Henk

    Din skøre viking! Det er godt at læse om jeres tur til det franske og at du, Christoffer, kan komme af med al dine utrolige mængder energi!
    Der er gået en lille forfætter tabt i dig, det må du inhente når du ikke kan rulle mere (på den anden side af de 80 år). Vi ses derude, hvis ellers du kan sænke farten lidt så vi andre kan være med!
    Henk.

    #86
  3. http://www.rollingvikings.com er der under menupunktet “24h Le Mans 2009″ både videoer og en beretning med flere fotos fra turen.

    God fornøjelse

    Tore

    PS tak til alle der var med på Le Mans i år og til alle der viste interesse for at deltage. Vi kommer stærkt igen næste år.

    #87

Læg en besked

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

-->

Indmeldelse i VRK

Vejret i København

Arkiv

Post adresse

Vesterbro Rulleskøjte Klub
c/o Steen Schjølin Larsen
Vonsildvej 7
2770 Kastrup

Email til bestyrelsen:
bestyrelsen@vrk.dk

Nyhedskategorier

VRK er medlem af